Światło mieszane w praktyce. Profesjonalne techniki w fotografii ślubnej i portretowej

               Bill Hurter pisze książki o tematyce fotograficznej i sposobach robienia niemal hurtowo. Większość z nich dotyczy sposobów wykonywania fotografii ślubnych i portretowych. Na naszym rynku księgarskim ukazały się tłumaczenia dwóch jego książek. Zobaczmy zatem co można znaleźć w wydanej u nas jego książce pt. „Światło mieszane w praktyce. Profesjonalne techniki w fotografii ślubnej i portretowej„.

               Książka zaczyna się od informacji ogólnych dotyczących fizycznych właściwości światła. Autor pisze więc o tym czym jest światło, o fotonach, o sposobach zachowania się światła przy zetknięciu z różnymi ciałami (odbijaniu, rozpraszaniu, załamywaniu i pochłanianiu). Następnie pisze dosyć dokładnie o barwie światła pochodzącego z różnych jego źródeł i o balansie bieli. Tak więc pierwszy rozdział to przypomnienie i usystematyzowanie ogólnych wiadomości dotyczących światła.

               Rozdział drugi noszący tytuł „Podstawy oświetlenia” zawiera już konkretne informacje dotyczące światła i jego wykorzystania w fotografii. Autor tłumaczy w nim czym różni się światło główne od światła wypełniającego. Dosyć szczegółowo opisuje jakie powinny być proporcje (stosunek) światła głównego do światła wypełniającego w zależności od efektów które chce się uzyskać na ostatecznym zdjęciu (fotografie w technice wysokiego klucza lub niskiego klucza).

               Z kolejnego rozdziału czytelnik dowie się co nieco  o konkretnych już rodzajach  oświetlenia wykorzystywanych w fotografii portretowej. Na początku autor opisuje  czym różni się oświetlenie wąskie od szerokiego. Następnie przedstawia czytelnikowi pięć podstawowych rodzajów oświetlenia portretowego wykorzystywanych w fotografii. Pisze zatem o oświetleniu typu paramount (na wprost), loop, rembrandtowskim (z charakterystycznym trójkątem światła na policzku), bocznym i z profilu. Rozdział ten kończy się opisem oświetlenia obecnie modnego i wykorzystywanego podczas fotografii sesji modowych i reklamowych (fashion light).

               Rozdział czwarty opisuje pracę ze światłem zastanym. Na początku rozdziału znajduje się opis narzędzi do modelowania tego rodzaju światła. Znajdziemy tutaj informacje o blendach, ekranach odbijających i zastawkach. W dalszej części tego rozdziału autor opisuje konkretne sposoby wykorzystania światła zastanego w różnych sytuacjach zdjęciowych zarówno w plenerze jak i w pomieszczeniach.

               Ostatni – piąty – rozdział opisuje sposoby mieszania (uzupełniania) światła zastanego światłem emitowanym przez różnego rodzaju źródła światła. Rozdział ten rozpoczyna się od opisu różnych źródeł światła (lampy błyskowe mocowane do aparatu, studyjne lampy błyskowe, lampy światła ciągłego różnego typu), które można wykorzystać zarówno w plenerze jak i w studio. Po takim wstępie autor przedstawia już rozmaite sposoby mieszania światła zastanego ze światłem z innych źródeł. Najpierw opisuje sposoby dodawania za ich pomocą  światła wypełniającego. Przedstawia sposoby wykorzystania do tego celu zarówno lampy posiadające nasadki (softboksy) jak i ich pozbawione. Następnie przechodzi do opisów sposobu oświetlenia sceny za pomocą lamp jako źródła światła głównego (zarówno w czasie dni pochmurnych jak i słonecznych).

               Książka ta – wbrew tytułowi – nie dotyczy w jakiś szczególny sposób wykonywania zdjęć ślubnych (choć większość zamieszczonych w niej fotografii to właśnie zdjęcia wykonywane przy takich okazjach). Jest to książka opisująca sposoby oświetlenia podczas wykonywania wszelkiego rodzaju zdjęć portretowych. Tak więc równie dobrze opisane w niej techniki sprawdzą się zarówno podczas wykonywania portretów ślubnych jak i zwykłych pamiątkowych portretów wykonywanych w każdej innej sytuacji. Publikacja ze względu na treść kierowana jest przede wszystkim do osób rozpoczynających swoją przygodę z fotografią portretową. Jest to dobry poradnik dla osób pragnących dowiedzieć się czegoś więcej o oświetleniu używanym podczas pracy przy wykonywaniu portretów zarówno w pomieszczeniach, w studio jak i w plenerze. Dla kogoś już nieco bardziej obeznanego w temacie fotografii z wykorzystaniem dodatkowych źródeł światła tekst prawdopodobnie nie będzie zbyt ciekawy ani wielce pouczający. Natomiast z całą pewnością funkcję tą mogą przejąć zamieszczone w tej książce zdjęcia. Fotografie znajdujące się w tej publikacji są dziełem wielu różnych autorów i są naprawdę niezłe. To właśnie dzięki tym zdjęciom cała publikacja zasługuje na uwagę przez osoby będące na dowolnym poziomie fotograficznych umiejętności.

Ryszard Stelmachowicz

Informacje o książce:

Tytuł polski:   Światło mieszane w praktyce. Profesjonalne techniki w fotografii ślubnej i portretowej
Autor:   Bill Hurter
Strona autora:   http://billhurter.wordpress.com/
Tytuł oryginału:   Existing Light Techniques for Wedding and Portrait Photography
Wydawnictwo:   Galaktyka

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )