Fotografowanie modelek. Techniki oświetleniowe

               Książek o oświetleniu w fotografii portretowej na półkach księgarń ostatnio ukazuje się coraz więcej. Osoba która zaczyna dopiero swoją przygodę z tego typu fotografią może mieć zatem problem z wyborem podręcznika, który wprowadzi ją w tajniki tego zagadnienia. Zobaczmy więc co zawiera książka pod tytułem „Fotografowanie modelek. Techniki oświetleniowe”

               Książka ta jest czymś w rodzaju drugiej częścią książki „Fotografowanie modelek. Techniki pozowania„. O ile tamta publikacja skupiała się na sposobach pozowania o tyle ta skupia się na sposobach oświetlenia wykorzystywanego podczas wykonywania zdjęć portretowych.

               W pierwszym rozdziale książki autor daje kilka ogólnych rad dotyczących fotografii portretowej. Radzi skąd czerpać inspiracje (oglądając zdjęcia innych fotografów) oraz jak pracować z innymi ludźmi (tworzenie przyjaznej atmosfery) aby osiągnąć zaplanowane cele. Przypomina również pobieżnie niektóre zasady kompozycji obrazu fotograficznego.

               W drugim rozdziale autor dosyć szczegółowo opisuje właściwości fizyczne światła. Rozpoczyna od tego jak światło zachowuje się w zetknięciu z różnymi powierzchniami czyli to, że albo jest przez nie przepuszczane (co powoduje jego ugięcie i czasami rozszczepienie), albo jest przez nie odbijane albo jest przez nie pochłaniane. Następnie opisuje rodzaje światła, jego barwę oraz kierunki padania na obiekt (co obrazuje odpowiednimi ilustracjami).

               Rozdział trzeci zawiera opisy tego czym jest światło główne, wypełniające, kontrujące, konturowe oraz tła. Wszystkie te opisy zobrazowane  są na przykładowych zdjęciach. Autor najpierw pokazuje jak poszczególne światła same oświetlają plan zdjęciowy (zdjęcie tylko z tym jednym światłem) a następnie pokazuje jak wygląda końcowe zdjęcie, gdy wszystkie te źródła jednocześnie oświetlają fotografowaną scenę.

               Z kolejnego rozdziału czytelnik dowie się jakie są różnice między światłem emitowanym przez poszczególne rodzaje źródeł światła. Na licznych zdjęciach prezentowane są więc różnice nie tylko między światłem żarowym, jarzeniowym, emitowanym przez lampy błyskowe oraz słonecznym ale są też ukazane subtelniejsze różnice pomiędzy światłem słonecznym emitowanym o różnych porach dnia oraz podczas rozmaitej pogody.

               Następny rozdział zawiera opisy poszczególnych modyfikatorów światła zaczynając od różnego rodzaju blend, poprzez dyfuzory, reflektory, wrota, słoneczka, strumienice, parasolki a na softboksach kończąc. Autor wspomina w nim też pokrótce o zastosowaniu filtrów żelowych umieszczanych na źródłach światła w celu zmiany jego barwy.

               Rozdział szósty zatytułowany „Dobór światła do charakteru zdjęcia” to – w zamyśle – przedstawienie praktycznego zastosowania różnego rodzaju oświetlenia do poszczególnych rodzajów zdjęć. Znajdują się w nim więc opisy sposobu wykonywania zdjęć reklamowych, modowych, glamour, bielizny, sportowych, strojów kąpielowych i do katalogów wysyłkowych. Niestety ilość informacji dotyczących sposobów oświetlenia w tego typu zdjęciach nie jest tu przesadnie wielka i raczej wszystko potraktowane jest dosyć ogólnikowo.

               Przedostatni rozdział to zbiór przykładowych fotografii ukazujących jak w rozmaity sposób można wykorzystać podane wcześniej informacje.

               Ostatni rozdział to zbiór ogólnych porad dotyczących przede wszystkim pracy z modelkami. Nie ma tu ich zbyt wiele, gdyż w zamyśle autora pewnie ma on służyć zachęcie do zapoznania się z tą drugą części książki  Billego Pegrama pt. „Fotografowanie modelek. Techniki pozowania„.

               Książka ta, temat oświetlenia – w moim odczuciu – traktuje bardzo pobieżnie i ogólnikowo. Jest to druga część dyptyku opisującego fotografowanie modelek a przeznaczonego tym razem dla fotografów (poprzednia kierowana była chyba bardziej do samych modelek). Niestety to co trudno ukryć nawet przed kimś nawet tylko pobieżnie zapoznającym się z tą publikacją to fakt, że wiele zdjęć a nawet część tekstów jest w obu publikacjach dosłownie ta sama. Tak więc o ile „Fotografowanie modelek. Techniki pozowania” jest pozycją unikalną na rynku ze względu na swoją zawartość (i choćby z tego powodu godną polecenia) to niniejsza książka nie jest już taka interesująca i można ją z powodzeniem zastąpić innymi – znacznie ciekawszymi – lekturami.

Ryszard Stelmachowicz

Informacje o książce:

Tytuł polski:   Fotografowanie modelek. Techniki oświetleniowe
Autor:   Billy Pegram
Strona autora:   http://www.redcometstudios.com
Tytuł oryginalny:   Lighting Techniques for Photographing Model Portfolios: Strategies for Digital Photographers
Wydawnictwo:   Helion

Reklamy

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )